Onze historie

Nadat het Zoldertheater in 1960 was gestart met een besloten voorstelling van de 'KALE ZANGERES' van Eugène Ionesco, werd met de opvoering van de 'ENGEL VAN HET KWAAD' van Jean Giraudoux op de zolder van een 17e eeuws pakhuis zijn naam definitief gevestigd. Hierna werden verschillende stukken van absurde schrijvers zoals Ionesco, Beckett, Kopitt en Edward Albee gespeeld, waaronder 'HET VERHAAL VAN DE DIERENTUIN'.
Als eerste stuk in het toen nog niet gerestaureerde kerkje van Wadway werd 'DE KONING STERFT' van Egène Ionesco opgevoerd, waarbij het décor van de gescheurde kerkmuren een duidelijke herinnering opriep aan de scheuren in het koninkrijk en de koning zelf. Hierbij stond het Zoldertheater aan de wieg van het Kerktheater Wadway.
Omstreeks 1968 ontstond er een revolte in het Zoldertheater, nog voor de landelijke actie-tomaat. De marxistische regisseur Conny Hannes Meyer wilde dat de spelers van het Zoldertheater een maatschappijkritische houding innamen ten opzichte van hun rol. Dit bracht een duidelijke tweespalt teweeg tussen de spelers die dit niet wilden en die dat wel als een toekomstige acteerhouding zagen. 'DE LUSITAANSE BOEMAN' van Peter Weiss (een stuk over het Portugese kolonialisme in Angola) sloeg in als een bom. Men wist in Nederland nauwelijks dat daar een oorlog werd gevoerd. De kranten vulden vele kolommen over de opvoering. De Volkskrant bracht een halve pagina met foto; Vrij Nederland een grote foto met vermelding van de opvoeringsdata (ook de latere kritische toneelproducties werden aangekondigd). Uit Haarlem kwamen zelfs bussen met scholieren naar het kerkje om de voorstelling te bij te wonen.
Een andere werkwijze, zoals die van het Werktheater waar de groep zelf met elkaar de stukken schreef, bleek door de afwezigheid van gekwalificeerde toneelschrijvers niet mogelijk. Een vrije speelwijze, met o.a. Jan Joris Lamers als animator, deed ook verscheidene medewerkers afhaken. Hierna hebben nog meerdere kritische en proteststukken op het repertoire gestaan, met wisselend succes.
In 1971 speelden vier acteurs 'DE DROOM VAN DE GEVANGENEN' van Christopher Fry onder regie van Albert van Dalsum. Dit was een groot artistiek en publiek succes, waarvan de NCRV een flink deel uitzond op de televisie.
Na 'HET VERLOREN GEZICHT' van G.Weissenborn onder regie van Eddy Habbema en ‘NOORD-OOSTENRIJK' van Franz Xavier Kroetz, leidde het Zoldertheater enkele jaren een sluimerend bestaan. Omstreeks 1983 kwam de toneelgroep weer in de belangstelling met de jongerenproductie 'JACQUES OF DE ONDERWERPING' en met 'DE TOEKOMST LIGT IN DE EIEREN' van Eugène Ionesco. Stukken van de oude auteurs John Ford ('JAMMER ZE IS EEN HOER' ), William Shakespeare ('DE STORM') en de hedendaagse schrijvers Raymond Cousse (de onemanshow 'KINDERSPEL'), Steven Berkoff, landgenoot Frans Strijaards (‘HITCHKOCK’S DRIESPRONG’) tendeerden naar het moderne toneel: een kritische kijk op de mens in het bijzonder en de maatschappij in het algemeen. Deze lijn werd voortgezet met Edward Albees 'DRIE GROTE VROUWEN'. Hier was een ideale combinatie te zien van een zowel vervreemdende als naturelle speelstijl.

REPERTOIRE

2009
Driestuiversopera van Brecht. Regie: Harry Scherpenberg.
2008
Het wereldwijd denken van Erik de Vroedt.
2007
De verliefde Roos, een familie voorsteling Vaudeville met zang en dans. Muziek Feico de Leeuw. Regie Harry van Scherpenberg.
2006
Monoloog Molly Bloom van James Joyce. Molly Bloom
2005
Go baby go van Erik de Vroedt.
2004
Hamlet van Shakespeare. Regie: Harry van Scherpenberg.
2002
Wachten op Godot van Samuel Beckett. Regie: Harry van Scherpenberg.
2000
Kvetch van Steven Berkoff. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.
1999
Madame Strass van Eduardo Manet. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.
1998
Drie grote vrouwen van Edward Albee. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1994
Keten der vernederingen van Botho Strauss. Première voor Nederland. Regie: idem.  
1993
Metamorphose van Franz Kafka, bewerkt door Steven Berkoff. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1992
Salomé vanOscar Wilde in een bewerking van Steven Berkoff. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1991
Hitchkock's driesprong van Frans Strijaards. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1990
De storm van William Shakespeare. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1989
Jammer ze is een hoer van John Ford. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1987
Het liefdesverdiet van een Engelse kat van Geneviève Serreau, een Familiestuk. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1986
Kinderspel van Raymond Cousse. Première voor Nederland. Regie: Henk Reyn.  
1985
De vergadering van de Vogels. naar een Perzisch gedicht van Fahrid Udin, bewerkt door Jean Claude Carrière met een groep Vrij Metselaars. Première voor Nederland.  
1984
De groene vogel van Carlo Gozzi, bewerkt door Benno Besson. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1983
Jacques of de onderwerping en de Toekomst ligt in de eieren. van Egène Ionesco met een jongerengroep. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1977
Op reis naar het geluk van Franz Xavier Kroetz. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1977
De Beer van Anton Tsjechow. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1975
Het Cubaanse ding.(Revolutie is moeilijk zegt Fidel.) v.Jack Gelber. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1974
Goddelijke woorden van Ramon del Valle Inclan. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1973
Noord-Oostenrijk van Franz Xavier Kroetz. Première voor Nederland. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1973
Het onafhankelijke wijf of de man heeft zijn trots van de San Francisco Mime-groep. Regie: Harry van Scherpenberg.  
1972
Het verloren gezicht van Günther Weissenborn. Première voor Nederland. Regie: Eddy Habbema.  
1972
De Handlangers van Dieter Forte. Première voor Nederland. Regie: Conny Hannes Meyer.  
1971
Mooney en zijn caravans van Edward Collins. Première voor Nederland. Regie: Conny Hannes Meyer.  
1970
Kinderen spelen met protest. Regie : Jan Joris Lamers.  
1969
De Lusitaanse boeman van Peter Weisz. Première voor Nederland. Regie: Conny Hannes Meyer.  
1968
De émigré van Brisbane. Première voor Nederland. Regie: Eric Schuttelaer.  
1968
Het verhaal van de dierentuin van Edward Albee. Spel van Samuel Beckett, regie Harry van Scherpenberg.  
1968
Komen en gaan van Samuel Beckett. Première voor Nederland. Regie : Frans Brieffies.  
1968
Spel van Samuel Beckett. Première voor Nederland. Regie : Harry van Scherpenberg.  
1968
Krapp's laatste band van Samuel Beckett. Première voor Nederland. Regie : Harry van Scherpenberg.  
1967
De droom van de gevangenen van Christopher Fry. Spelers o.a. J. Plekker en ds. ter Linde. Regie: Albert van Dalsum.  
1967
De dag dat de hoeren kwamen tennissen van Arthur Kopitt. Première voor Nederland. Regie: René Jessurun Lobo.  
1967
Kamermuziek van Arthur Kopitt. Regie: René Jessurun Lobo.  
1966
Angst en Ellende van het Derde Rijk. Regie: René Jessurun Lobo.  
1966
Lanceloet van Denemarken. Regie: René Jessurun Lobo.  
1964
Eind goed al goed van William Shakespeare.  
1964
Don Perlimplin van Garcia Lorca. Regie: Jan Plekker.  
1963
De koning sterft van Ionesco: de eerst productie in de kerk van Wadway.  
1962
Jacques of de onderwerping van Ionesco. Het huwelijk van Gogol.   
1961
De Engel van het kwaad van Jean Giraudoux.  
1960
De kale zangeres van Eugène Ionesco.